Sport Ostalo

neviđeni luksuz

Beckham gradi stadion kakav svijet nije vidio: slavni Englez u SAD-u se upustio u ludu arhitektonsku utrku

neviđeni luksuz

Inter Miami CF, klub u vlasništvu tvrtke Miami Freedom Park LLC, čiji su vlasnici David Beckham, Marcelo Claure, Masayoshi Son te braća Jorge i Jose Mas od sljedeće sezone će igrati u MLS-u, najjačoj nogometnoj ligi u SAD-u.

Ideja se rodila već 2007. godine, kada je u Beckhamov ugovor s LA Galaxyjem uvedena stavka da će Englez u budućnosti moći dobiti pravo osnovati svoj klub i platiti mjesto u MLS-u po sniženoj tarifi.

Grupacija je odobrenje dobila u siječnju 2018., a odlučeno je da će s nastupima započeti dvije godine kasnije, u veljači 2020.
U studenom 2018. proveden je referendum u kojem je 60 posto glasača dopustilo da se golfski teren u vlasništvu Grada pretvori u stadion na kojemu će Beckhamov klub igrati, a nedavno je objavljeno i kako bi stadion trebao izgledati.

Radi se o spektakularnom zdanju pod imenom Miami Freedom Park, koje bi trebalo koštati više od milijardu dolara. No, sama cijena i nije toliko zanimljiva, s obzirom na to da je u sportu već odavno probijena ta barijera. Ono što je zanimljivo jest činjenica da će stadion moći primiti tek oko 26.000 gledatelja.

Samo za usporedbu, Lilleov Stade Pierre-Mauroy, koji je otvoren 2012. te ima pomični krov kojemu treba samo 15 minuta da se otvori i zatvori, dok se polovica terena može premjestiti iznad ili ispod druge polovice u samo tri sata, a ima i solarne panele i vjetrenjače koji ga opskrbljuju električnom energijom te može primiti nešto manje od 50.000 ljudi, koštao je 324 milijuna eura. Od toga su 42 milijuna otpala na popratne sadržaje kao što su hotel i restoran.

Miami Freedom Park neće imati krov ni pomični teren i moći će primiti skoro dvostruko manje gledatelja, a koštat će skoro trostruko više. Zašto? Zato što će biti moderniji i luksuzniji nego ijedan stadion do sada sagrađen.

Videozid na fasadi

Oblikom će biti sličan novom Tottenhamovu stadionu, na svakom dijelu tribina na kojem nema sjedalica nalazit će se videozid, kao i s vanjske strane, dok će se na vrhu jedne tribine nalaziti rooftop bar okružen palmama. Kako će izgledati svečane lože još nije otkriveno, ali ne sumnjamo ni da će one pružati do sada neviđeni luksuz na nogometnim stadionima.

Razlog zbog kojeg će stadion imati samo 26.000 mjesta je taj da nogomet u SAD-u, unatoč sve većoj popularnosti, i dalje nije ni približno na europskoj razini te ne postoji kultura odlaska na nogometne utakmice kao što je to slučaj na Starom kontinentu i u većem dijelu svijeta.

No, Beckham shvaća da, ako već ulazi u biznis zvan MLS, onda ljudima treba ponuditi i nešto novo. A s obzirom na to da se radi o Miamiju, to nešto novo treba biti i ekstremno luksuzno.

Los Angeles, grad koji je donedavno imao samo košarkaške, hokejaške i bejzbolske momčadi, možda je i najbolje prihvatio nogomet. Jer ipak, američki nogomet je sport broj jedan u SAD-u, a Los Angeles nije imao svoju momčad od 1995. do 2016., upravo u razdoblju kada je MLS doživio ekspanziju i počeo dovoditi globalne zvijezde, između ostalog i Beckhama.

LA Galaxy bilježi odličnu posjećenost unatoč činjenici da nikada nije došao do naslova, a ulaskom LAFC-a u ligu prošle godine, formirano je svojevrsno gradsko rivalstvo na terenu i na tribinama.

No, Beckhamov glavni uzor je relativno nova momčad u MLS-u koja je apsolutni rekorder po gledanosti i koja igra na drugom najskupljem stadionom u povijesti - Atlanta United.

Mercedes-Benz Stadium pušten je u promet 2017. godine, iako je tek u srpnju 2018. dovršen pomični krov, a dom je već spomenutom Atlanta Unitedu te NFL momčadi Atlanta Falcons.

Mercedes-Benz Stadium, Shutterstock

Cijena izgradnje tog velebnog zdanja iznosila je 1,6 milijardi dolara, a osim spektakularnog izgleda, Mercedes-Benz Stadium ima videozid površine 5793 kvadrata, što je drugi najveći kada su u pitanju sportski objekti (prvo mjesto drži Mexico City Arena) i ukupno sedmi u cijelom svijetu. Krov se otvara i zatvara cirkularno, a inspiriran je rimskim Panteonom, što je bio i radni naslov dizajna. Unutarnji i vanjski dizajn temeljen je na više od 180 radova moderne umjetnosti koji su ukomponirani uz pomoć samih autora umjetnina, a osim sportskih, na stadionu se redovito održavaju i druge priredbe.

Iako su Falconsi u veljači 2017. nastupili u Super Bowlu, grad je svejedno oduševljeno dočekao nogometnu momčad. Od svoje premijerne MLS sezone 2017. godine Atlanta United ima u prosjeku 51.547 gledatelja na domaćim utakmicama, što je deseta po redu najveća posjećenost u svijetu, a onda rekordna iznosi 73.019 gledatelja, što je ujedno i najveća u ligi.

Na listi 10 najskupljih stadiona ikad izgrađenih dominiraju oni s američkog kontinenta, a njih čak četiri pripadaju NFL momčadima. Uz onaj u Atlanti, tu su još U.S. Bank Stadium u Minnesoti, AT&T Stadium u Arlingtonu u Texasu, dok je na prvom mjestu MetLife Stadium, dom newyorških Jetsa i Giantsa koji je koštao 1,7 milijardi dolara.

MetLife ima 82.500 sjedećih mjesta, što je najveći kapacitet u NFL-u, dok također ima 218 luksuznih zasebnih loža. No, iako je najskuplji, izgledom ne mami poglede. Razlog tome je to što su se u obzir morale uzeti želje obiju momčadi koje na njemu igraju. Giantsi su željeli klasičan izgled s čeličnim okvirom i rustikalnim kamenom, dok su Jetsi htjeli moderan metalno-stakleni dizajn. Arhitekti su stoga bili prisiljeni napraviti kompromis te su odlučili stadionu izvana dati izgled koji podsjeća na gradske nebodere, ali koji u suštini i ne fascinira previše.

MetLife Stadium, Shutterstock

Problemi u Minnesoti i Arlingtonu

Zato su Minnesota Vikingsi išli u smjeru Jetsa te su 2016. završili svoj U.S. Bank Stadium koji je koštao 1,1 milijardu dolara. Jedno od najatraktivnijih stadionskih zdanja na svijetu posebno je po ogromnoj staklenoj površini koje prekriva cijeli krov i veliki dio jednog zida. Točnije, krov se sastoji od 60 posto etilen tetrafluoroetilena koji može podnijeti velike količine snijega koji je čest u hladnoj Minnesoti.

Krov nije pomičan, iako su vlasnici kluba imali tu želju, jer su gradske vlasti smatrale preskupim graditi pomični krov koji će ionako u velikoj većini slučajeva biti zatvoren zbog vremenskih uvjeta. Stoga su se odlučili za prozirni krov koji će gledateljima omogućiti osjećaj kao da se nalaze vani te pogled na centar grada do kojeg se može doći kratkom šetnjom.

No, arhitekti nisu računali na to da će lom svjetla stvarati velike probleme igračima za vrijeme dnevnih utakmica, a nisu se obazirali ni na upozorenja udruga za zaštitu životinja da će reflektivno staklo biti pogubno za ptice. Tako je u ove tri godine život izgubio ogroman broj ptica pa su Vikingsi odlučili angažirati stručnjake da naprave studiju i predstave im zaključke do kraja ove godine. U slučaju da budu morali zamijeniti postojeće staklo s onim koji je sigurnije za ptice, troškovi će iznositi oko 10 milijuna dolara, a da su reagirali na vrijeme, bili bi “lakši” za samo milijun dolara.

Arhitekti su napravili propust i na petom najskupljem stadionu koji se nalazi u Arlingtonu u Texasu, a koji je dom Dallas Cowboysa, najvrjednije sportske momčadi na svijetu. Troškovi izgradnje AT&T Stadiuma iznosili su nešto manje 1,5 milijarde dolara, iako su prvotno procijenjeni na “samo” 650 milijuna.

AT&T Stadium, Shutterstock

Stadion ima pomičan krov i pomičan teren, koji se za potrebe održavanja drugih manifestacija izvuče izvan samog stadiona. Ali, kao što smo već rekli, ima jednu manu. Naime, semafor nije postavljen dovoljno visoko, a do tog zaključka se došlo kada ga je punter (igrač koji ispucava loptu u protivnički teritorij) Tennessee Titansa A. J. Trapasso 2009. u prvoj utakmici pogodio.

Vlasnik Cowboysa Jerry Jones rekao je da je Trapasso to učinio namjerno, ali stručnjaci su zaključili da punteri koji loptu ispucavaju visoko imaju veliku šansu pogoditi semafor. Konačna potvrda toga, pomalo ironično, došla je 2013. godine kada je domaći punter Chris Jones ponovno pogodio semafor. A da ironija bude još veća, nakon ponovljenog ispucavanja, Cowboysi su primili touchdown.

Kada je u pitanju nogomet, tri stadiona su se smjestila u Top 10. Najskuplji je Wembley u koji je utučeno 1,5 milijardi dolara, drugi je Krestovsky Stadium, odnosno Gazprom Arena u Sankt Peterburgu koji je otvoren 2017. i čija je cijena iznosila 1,1 milijardi dolara, dok je novootvoreni Tottenhamov stadion koštao 1,3 milijarde dolara.

Zanimljivo je da je ovaj potonji jedan od samo tri stadiona u Top 10 koji ne nosi sponzorsko ime te jedini od ta tri na kojem igra samo jedna momčad. Vlasnik Tottenhama Daniel Levy godinama je “skupljao” novac od prodaje igrača i izgradio je ultramoderno zdanje s luksuznim ložama, a postoji dobar razlog zbog kojeg je uloženo baš toliko novca u Tottenhamov stadion.

Naime, na njemu se nalaze dva terena, jedan ispod drugog. Ovaj glavni ima površinu od hibridne mješavine prave i umjetne trave, dok je onaj koji se nalazi ispod isključivo od umjetne trave, a namijenjen odigravanju NFL utakmica koje će Levy ugošćavati na redovnoj bazi.

Park, jezero, igralište...

No, svi ovi stadioni su mala beba za onoga koji se gradi u Los Angelesu, a koji bi trebao biti dovršen u kolovozu sljedeće godine. SoFi Stadium, budući dom NFL momčadi Ramsa i Chargersa koje su se već doselile u Los Angeles, koštat će nevjerojatnih 5 milijardi dolara. Iako se početna cifra kretala oko 2,6 milijardi, dokumenti koje je početkom 2018. objavilo vodstvo lige pokazali su da je iznos gotovo dvostruko veći.

Stadion će izgledati spektakularno, a od popratnih sadržaja imat će trgovine, uredske i stambene prostore te luksuzni hotel, dok će se za investitore za stanovnike grada urediti 10 hektara parka, jezero te igrališta za djecu. Stadion će imati 70-ak tisuća sjedećih mjesta, a ukupno će moći primiti više od 100.000 ljudi.

SoFi Stadium, Reuters

Stadioni danas postaju multifunkcionalna luksuzna zdanja, a utakmice postaju središnji dijelovi svojevrsnoga cjelodnevnog iskustva zbog kojeg ljudi idu na stadione, umjesto svrha samima sebi.

Tom logikom se vodio i David Beckham, jer zaista je teško očekivati 26.000 nogometnih zaljubljenika i “navijača” koji će svaku utakmicu doći podržati svoju momčad koja do jučer nije ni postojala, bez obzira na predominantno hispanoameričko stanovništvo u Miamiju.

Stoga im je odlučio poslati pozivnicu za cjelodnevni luksuzni izlet.

Želiš prvi znati vijesti o Hajduku?

SD Hajduk
Naslovnica Ostalo