Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

GODZILLA II: KRALJ ZVIJERI Blockbuster leda i vatre

FILM: Godzilla II: King Of Monsters; fantatsična akcija; SAD/Japan; 2019.; REŽIJA: Michael Dougherty; ULOGE: Kyle Chandler, Vera Farmiga; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ** 1/2

Duele Godzille i zmaja s tri glave u borbi za status 'alfe' i čudovišnog božanstva redatelj orkestrira kao blockbustersku heavy metal 'pjesmu leda i vatre'. Godzillin termonuklearni zadah boje leda i munje protiv ognja iz Ghidorahovih ždrijela upečatljiv je mitski vizualni motiv dok oko njih kolabiraju gradski blokovi (blockbuster) i neboderi se mrve poput kula od pijeska. Međutim, oprečnost 'vatra-led' na kraju više svodi na pluseve i minuseve filma od čega prednjače potonji.

Veličina je i dalje važna kad je Godzilla u pitanju, premda bi voljeli da je njegov posljedni film prisvojio izraz "manji je, ali dobar tehničar". "Godzilla II: Kralj zvijeri" Michaela Doughertyja veći je spektakl od Emmerichove "Godzille" iz 1998. s krilaticom "size does matter" koju su novomilenijski blockbusteri prihvatili kao svoju vizit-kartu.

Veći je i od prijašnje "Godzille" Garetha Edwardsa iz 2014., povratničkog blockbustera najpopularnijeg XXL čudovišta na koji se direktno nastavlja. Za ljubitelje destruktivnog lika i djela Godzille imamo dobru i lošu vijest. Dobra vijest jest da Godzilla ima puno dužu minutažu u ovome filmu i nije sveden na sporadična pojavljivanja, što su mnogi isticali kao manu prethodnika.

Loša vijest jest da se monstrumski titan nijednom ne vidi usred bijela dana u punoj veličini i slavi da bi masivna skala njegovog megaspektakla bila istinski doživljiva, suprotno King Kongu u filmu "Kong: Otok lubanja". Pretežni mrak je Edwardsovoj "Godzilli" išao u prilog.

Bio je to film u tradiciji "monster movie" klasika poput Spielbergovih "Ralja" i Scottova "Aliena". Film u kojem se iščekivalo pojavljivanje čudovišta i njegov dolazak na scenu. Mrak je bio prijatelj Godzilli za ono što je Edwards htio postići. Sada joj je neprijatelj budući da se monstrum u Doughertyjevu filmu pojavljuje već na početku i svako malo napuči kadar.

Dougherty, dakle, ne skriva Godzillu i stoga se čovjek pita zašto nije mogao smjestiti barem dva od pet velikih "setpieceova" usred bijela dana, ako već ne sve. Devedeset posto filma "Godzilla II: King Of The Monsters" se odvija usred noći, baš kao i Del Torov "Pacific Rim", nerijetko dok kiša lije kao iz kabla ili čak i pahulje snijega lelujaju unutar kadra.

Nije to razina bitke Winterfell iz posljednje sezone serije "Game Of Thrones", ali slaba do umjerena vidjivost sugerira potencijalnu tehničku neumješnost redatelja, dosad specijalizirana za budžetski stoput manje horore ("Najstrašnija noć", "Krampus"), kvari dojam uživanja u spektaklu i remeti eventualni punokrvni "sense of wonder".

Ovo zadnje Dougherty nastoji postići evidentnom ljubavi prema monstrumima, od Godzille preko eterične kukcolike Mothre i pterodaktilnog Rodana "demona vatre", do izvanzemaljske troglave aždaje Ghidorah, najvećeg rivala titularnog lika i glavnog negativca filma.

Jedna jedina scena odvija se po danu i prilično je impresivna: Rodan izlazi iz gubice meksičkog vulkana i zamahom svojih krila leteći iznad grada donosi vulkanski pepeo te mete pučanstvo snagom tornada. Ostale scene ne izazivaju istinski "wow" efekt unatoč sili specijalnih efekata i povremenoj Doughertyjevoj inspiraciji za veličanstvenost kadra na tragu Edwardsa (skok s bengalkama nalik krvavim božjim suzama u završnici "Godzille").

Širenje krila Ghidoraha u drugom planu s križom u prvom odgovara tom opisu, kao i potopljeni Washington i finalni "sudari titana". Duele Godzille i "alienskog" zmaja s tri glave u borbi za "king of monsters" status "alfe" i čudovišnog božanstva redatelj orkestrira kao blockbustersku heavy metal "pjesmu leda i vatre".

Godzillin termonuklearni zadah boje leda i munje protiv ognja iz Ghidorahovih ždrijela upečatljiv je mitski vizualni motiv dok oko njih kolabiraju gradski blokovi (blockbuster) i neboderi se mrve poput kula od pijeska. Međutim, oprečnost "vatra-led" na kraju više svodi na pluseve i minuseve filma od čega prednjače potonji.

Dougherty ima osjećaj za spektakl i ne može dočekati da pusti zvijeri s lanca. Trebalo je proći četiri-pet sezona "Igre prijestolja" da zmajevi krenu u konkretnu akciju i rigaju vatru, a ovdje ne treba ni 45 minuta da Ghidorah pretvori ljude u pepeo.

Režiser se ponaša kao da snima "Osvetnike 2&3", iako "MonsterVerse" još nije došao ni do "Osvetnika 1" predstavljajući odjednom brojna čudovišta iz Warnerova "čudovišna svemira" (ovo je njegov treći film nakon "Godzille" i "Kong: Skull Island") kao monstruoznom odgovoru na "Marvelverse".

"Mislio sam da ćeš ih puštati jednog po jednog", ekološki terorist i trgovac čudovišnom DNK Jonah Allan (Charles Dance) govori doktorici Emmi Russell (Vera Farmiga), znanstvenici-suradnici organizacije Monarch koja je svojevrsni S.H.I.E.L.D. "MonsterVersea".

Koncept "MonsterVersea" jest sličan "Marvelverseu": čudovišta su stvarna kao i "metaljudi", odnosno superheroji/supernegativci, te opstoje na Zemlji, neka da nam prijete (Ghidorah, Rodan...), neka da nas štite (Godzilla, Mothra...).

Otkriveno ih je "najmanje 17", od čega će se dio njih pojaviti u filmu i prijeteći se nadvijati nad ljudima. Ljudi su, pak, u "Godzilli II" potrošna roba, sporedni, epizodisti i irelevantni da se teško s nekim povezati, možda tek s Emminom kćerkom Madison (Millie Bobbie Brown) i bivšim suprugom Markom (Kyle Chandler).

Nipošto Emmom koja ima načelno intrigantan i subverzivan plan, posebice kad vidimo kako američka vojska testira prototip novog oružja, "uništavač kisika", koje će grunuti poput nuklearne bombe, a i jedna će nuklearka oživiti ranjenog Godzillu, čudovište izvorno u japanskom filmu iz 1954. probuđeno američkim nuklearnim pokusima u Tihom oceanu.

Emma planira osloboditi sva čudovišta kako bi njihovom "čistkom" čovječanstva povratila ravnotežu ekosistema planeta kojeg uništavaju prenapučenost, zagađenje, rat, globalno zatopljenje, tj. uspostavila prirodni poredak Godzille i prvotnih bogova.

No, uništiteljski plan brzo gubi "oštricu" onoliko koliko brzo Emma mijenja strane i sabotira samu sebe kao "negativku". Plan je samo povod za (novo) blockbustersko "let them fight" haranje beštija i postavljanje arene za "versus" Godzille i King Konga u, nadajmo se, boljem/vizualno čišćem filmu poput "Otoka lubanja". Neka se bore.

Godzilla na Konga

King Kong je spomenut u nekoliko navrata u filmu. Spominje se i njegov Otok lubanja. Kongov okršaj s Godzillom eksplodirat će u kinima 2020. godine, a najavu za isti, u Marvelovu stilu, možete pronaći na kraju odjavne špice "Kralja zvijeri".

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE