Kultura Kultura

'THE INTRUDER'

Izbacite uljeza: da vlasnik kuće koju obilazite za kupnju izleti pred vas s puškom i napuca jelena, biste li je kupili ili ubacili u rikverc i više se nikad ne vratili? Naravno, likovi je kupuju u ovom trileru punom predvidljivosti

'THE INTRUDER'

FILM: The Intruder; triler; SAD; 2019.; REŽIJA: Deon Taylor ; ULOGE: Dennis Quaid, Meagan Good; OCJENA: * ½

'Uljez' je neuspio povratak trilera iz podvrste provale u dom. Sigurno bi zbivanja bila napetija ili bar podtekstualno subverzivnija da je naglasak stavljen na rasne tenzije, ali ništa se od toga ne događa u trileru koji djeluje kao strano tijelo unutar žanra.

Opsjedanja bračnog para/obitelji ili njihove kuće, tj. provale u dom karakterizirale su trilere kad je taj (pod)žanr bio na vrhuncu popularnosti početkom devedesetih s filmovima kao što su "Stranac među nama", "Policajac izvan kontrole" ili "Ruka koja njiše kolijevku".

U novom mileniju takav tip trilera je gotovo pa iščezao iz kina ili videoteka, ako izuzmemo njegovog rijetkog (solidnog) predstavnika u filmu "Lakeview Terrace". Zato su mnogi od "Uljeza" očekivali dobrodošao povratak tog podžanra, premda ga scenaristički potpisuje David Loughery, autor potonje spomenutog trilera, ali i loše, slićno žanrirane "Opsjednute".

Vidljivo je to po solidnoj prođi ovog filma u američkim kinima i njegovoj traženosti kod nas među premijerama u "A1 Videoteci". Nažalost, "The Intruder" je ispao nedobrodošao prilog rečenim trilerima i nenamjerno funcionira poput (auto)parodije, izazivajući smijeh, a ne strah.

"Uskoro će vam biti smiješno", uvjerava udovac Charlie Peck (Dennis Quaid) tamnoputi bračni par Scotta i Annie (Michael Ealy, Meagan Good) nakon što ih je prenuo kad su došli pogledati njegovu kuću u dolini Napa za kupnju. Time Charlie cilja na nezgodnu situaciju u kojoj su se svo troje zatekli i u startu krivo započeli odnos, a koja je toliko nevjerojatna da naknadno može biti smiješna, kao što to u životu znade biti.

Naime, vlasnik kuće je pred moguće kupce izletio s puškom u ruci i brutalno napucao jelena ravno ispred njihovih očiju. Charliejevo opravdanje je da jeleni "sve žderu" u šumovitoj okolici posjeda, premda je očito jasno da nešto baš i nije u redu s njim. Scott i Annie ga nazivaju "ubojicom Bambija", ali svejedno odluče uzeti kuću, umjesto da ubace u rikverc i više se nikad ne vrate.

Dobro, u tom slučaju ne bi bilo ovog filma koji, dakle, od gledatelja traži takozvanu suspenziju nevjerice zbog dvojbene psihologizacije, iako bi svatko normalan u publici/stvarnosti pobjegao glavom bez obzira od ludog Charlieja ili barem svatko tko je pogledao barem jedan sličan triler.

Likovi "Uljeza" očito nisu, ni normalni niti gledali slične filmove. No, vjerojatno su gledali filmove Dennisa Quaida budući da su nasjeli na dobrotu njegova Charlieja. Quaid je karijeru sagradio na portretima dopadljivih, sveameričkih pozitivaca ili heroja.

Angažman Quaida u ulozi negativca/psihopata ekvivalentan je castingu Michaela Keatona, tada friškog Batmana, u filmu "Pacific Heights", jednoj od preteči "Intrudera". Ipak, redatelj Deon Taylor ("Traffik") očito je prepoznao Quaidovu potencijalnu mračnu stranu, skrivenu iza njegovog širokog osmjeha a la Jack Nicholson, kao Joker ili općenito.

Sad kad ovo pišemo, Quaid bi kao takav bio odlična, negativna-negativna opozicija Keatonu i hrabro je od njega da je u ovoj fazi karijere pristao na krajnju "against-type" ulogu "patološkog lažljivca i čudovišta", modernog Normana Batesa koji u kući ima puške umjesto prepariranih ptica.

Međutim, režiser i scenarist nisu mu dali pravog materijala da bude uvjerljiv zlikovac, kao što je to, recimo, napravio Harold Ramis za njegova brata Randyja Quaida u "Ledenoj oluji". Odnosno, Quaid je negativac u krivom filmu. "Uljez" ima mnoštvo trilerske predvidljivosti i hororskih "gluposti", a nimalo žanrovskog "suspensea" ili pametnih obrata.

Znamo da će Scottu i Annie biti sumnjivo što je Charlie došao pokositi njihov travnjak nakon što su se uselili, a on iselio, ali znamo i da će ga ona nekako pozvati kod njih doma, na proslavu Dana zahvalnosti, jer je usamljen. Očekujemo i da će pošiziti kad ugleda novu tapiseriju umjesto njegove koja je bila u skladu s kućom i poklon njima.

"Moramo je prilagoditi sebi", kaže Scott i doda nešto u stilu kako starudija treba biti zamijenjena novim stvarima. "The Intruder" ne prilagođava žanr sebi, niti trilersku starudiju zamjenjuje novim stvarima. Tako, znamo i da će se Charlie ponašati kao da je kuća još njegova, makar u njoj više ne živi.

Kriomice će i promatrati par iz šume ili unutar doma, s naglaskom na Annie koja će ga nakon dosta alarmantnih situacija i dalje pustiti unutra i dati mu da se bocom vina iskupi za izazvanu dramu. Nije da je film bio bez potencijala za nešto novo.

Štoviše, potencijal se nalazio redatelju i scenaristu ispred nosa: bijelac terorizira crni par u ruralnom dijelu suvremene Trumpove Amerike. Sigurno bi zbivanja bila napetija ili bar podtekstualno subverzivnija da je naglasak stavljen na rasne tenzije, ali ništa se od toga ne događa u trileru koji djeluje kao strano tijelo unutar žanra. Izbacite "Uljeza".

Quaid kao Reagan

Dennis Quaid bi uskoro mogao odigrati (dramsku) ulogu karijere. Utjelovit će bivšeg američkog predsjednika u filmu "Reagan".

Naslovnica Kultura