Mišljenja Cinemark

BOOKSMART 'Superbad' na ženski način? Supergood!

FILM: Booksmart; komedija; SAD, 2019.; REŽIJA: Olivia Wilde; ULOGE: Beanie Feldstein, Kaitlyn Dever; OCJENA: *****

'Booksmart' djeluje kao svojevrsni nastavak 'Osmog razreda', iako je u suštini 'Superbad' na ženski način, tinejdžerska odiseja do provoda svih provoda u slavu čitave mladosti prije nego školsko zvono odzvoni kraj srednje. Režirajući film u zarumenjenom mladenačkom ushitu, Olivia Wilde pokriva žanr tinejdžerske komedije stvarajući generacijski 'teen movie' za milenijalce. Svaka druga scena je u formi videa ili fotografije prenosiva na društvenu mrežu kao nešto za sjećanje, a 'bazen-scena' jedna od zasad najboljih ove godine.

Ode on i u "Odeon". Redateljski prvijenac glumice Olivije Wilde "Booksmart" stigao je u lanac londonskih kina "Odeon" 27. svibnja. Bio je to dan nakon cjelonoćnog/jutarnjeg "Sly Stallone all-nightera", posljednji od ukupno četiri provedena u Londonu tijekom novog filmsko-turističkog izleta u režiji potpisnika ovih redaka. Unatoč umoru nakon filmskog meča sa Stalloneom, prilika za premijerno gledanje "Booksmarta" nije se smjela propustiti.

Film zasad nije još najavljen za hrvatsku kinodistribuciju i tko zna hoće li uopće i doći do nas. Od "Destroyera" s Nicole Kidman i dalje nema ni traga ni glasa, a gledali smo ga krajem siječnja u istom "Odeonu" u Covent Gardenu, dok su, recimo, "Sorry To Bother You" i "Mandy" preskočili domaća kina i osvanuli u "online" videotekama.

Dodatni poticaj je dalo obnavljanje "Osmog razreda" na velikom ekranu kina "Prince Charles Cinema", malog remek-djela prethodno viđenog samo u "online" videoteci. "Booksmart" djeluje kao svojevrsni nastavak "Eight Grade", iako je u suštini "Superbad" na "supergood" ženski način.

S tim filmom je vezan krvnim srodstvom (Beanie Feldstein je sestra Jonaha Hilla), konceptom (naj-frendice, punašnija i mršavija, pokušavaju doći na glavni tulum s jednog kraja grada na drugi) i temom prijateljstva u osvit potencijalnog rastanka prijatelj(ic)a.

Naime, predočivo je da je povučena protagonistica-autsajderica "Osmog razreda" Kayla izrasla u jednu od dvije heroine "Booksmarta", Molly (Feldstein) ili Amy (Kaitlyn Dever), koje se ne uklapaju u srednjoškolski prosjek. Na kraju srednje, netom uoči mature, Molly i Amy ne otvaraju zakopanu kutijicu sa svojim nadama i snovima te videoporukom mlađe sebe "najviše kul djevojci na svijetu" snimljenom krajem osnovne za buduću maturanticu.

Ali, kao da jesu. Obje shvaćaju ono na što bi im mlađa osnovnoškolska inačica vjerojatno skrenula pažnju ("Imaš li momka?" itd.). U školi su se samo posvetile učenju kako bi upale na prestižne fakultete. Ništa tulumi, zabava, momci (ili cure u slučaju Amy), za razliku od njihovih vršnjaka koji su, unatoč tome, ostvarili pravo na faks.

"Nitko ne zna da smo zabavne, a moraju znati. Svi misle da smo jednodimenzionalne", uglas će one. Pada plan da odu na srednjoškolski tulum, njihov prvi i zadnji, moguće najbolju večer ikad. "Samo nam je jedna večer ostala za party", vele i pokušavaju dati do znanja drugima da se mogu zabaviti i biti "cool", sukladno "online" zakonitostima novog milenija i društvenih mreža s filt(e)riranim kulerstvom.

Njihov film je, međutim, "cool" sa i bez Instagram filtera budući da žanrovski ("Superbad" Grega Motole) i šire (Scorseseova "Idiotska noć") inspirirana Wilde u jedno srasta epitete filmski i životno, "on" i "offline", kolektivno i osobno, slatko i grubo.

Redateljica-debitantica pronalazi pritom podjednaku spontanost kakvu projiciraju izvrsni američki nezavisnjaci čija slobodna "indie" poetika dozvoljava Wilde da joj pametno napisani film u jednom momentu postane "stop-motion" crtić s halucinacijom nadrogirane Amy i Molly u nagim tijelima nekakvih Barbika.

Dok se Molly i Amy trude da im večer izgleda dobro u vlastitim očima i očima svijeta, bude "best night ever", ona takva i jest zahvaljujući redateljici jednog od najbolje izgledajućih tinejdžerskih filmova koji pokriva žanr od Johna Hughesa do Linklaterovih "Munjenih i zbunjenih", "Američke pite" i "Superbada", od inteligentnih do "vulgarnih" komedija, sve sa srcem i mozgom, stvarajući generacijski "teen movie" za milenijalce.

Wilde prenosi u "stvarnost" jednu od ključnih scena "Osmog razreda". Scenu kad se trenuci ovjekovječeni u Instagram-YouTube-Snapchat vremenu montažno prelamaju na Kaylinom licu. Nema Enye i "Orinoco Flow (Sail Away)", ali tu je Perfume Genius i "Slip Away".

Da je Spike Jonze, koji je Wilde držao pred kamerom u sporednoj ulozi filma "Ona", režirao žensku tinejdžersku komediju, moguće da bi to bio "Booksmart". Osjećaj za suprotne polove euforije je opipljiv: Amy i Molly na određeni način prolaze ono što je prolazio lik Joaquina Phoenixa u "Her".

Naravno, ako trampite njegovo stanje prije, za vrijeme i poslije zaljubljenosti u inteligentni operativni sustav s glasom Scarlett Johansson za tinejdžersku odiseju do provoda svih provoda u slavu čitave mladosti prije nego školsko zvono odzvoni kraj srednje.

S obzirom da Amy i Molly pokušavaju zbiti četiri godine u 24 sata kako ne bi u dvadesetima "nadoknađivali" tinejdžerske godine, Wilde režira film u zarumenjenom mladenačkom ushitu komično-melodramsko-romantičnog trenutka koji lako može splasnuti u sekundi i ponovno rezultirati euforijom.

Svaka druga scena je u formi videa ili fotografije prenosiva na društvenu mrežu kao nešto za sjećanje, bilo iz domene "sad-mi-je-neugodno-ali-u-budućnosti-ću-se-prisjetiti-s-osmijehom" (gađanje kondomima punima vode, "soundtrack" pornića na "hands free" spikerfonu pametnog telefona) ili trenutačne emotivne uspomene (karaoke uz izvedbu "You Oughta Know" Alanis Morissette, plesna točka a la "La La Land").

Obrazi se rumene, srca kucaju i preskaču otkucaje, najviše u nezaboravnoj bazen-sceni koja je "Ne gledaj mi u pijat" na kvadrat. Amy zaranja ispod površine bazena i pliva među tijelima vršnjaka proživljavajući raznolike osjećaje, od ushićenja do razočarenja i srcobolje. Ako nam "Booksmart" ne uđe u sami vrh godišnje "best of" top-liste, a mogao bi u paru s "Eight Grade", ova scena sigurno će naći mjesto među najboljima.

Ekscentrična Gigi i slobodoumna Triple A

Olivia Wilde je pažnju na sebe skrenula ulogom u TV seriji "Dr. House", nakon čega se preselila na veliki ekran i glumila u filmovima poput "Trona", "Kauboja i izvanzemaljaca", "U tuđoj koži"... Wilde odličn radi s glumcima. Osim glavnog dua tu su i kradljivica scena Billie Lourd kao ekscentrična Gigi, inače kćerka pokojne Carrie Fisher, zatim Molly Gordon kao slobodoumna Triple A ("Sorry, ove kratke hlačice nemaju džepove") te Diana Silvers koju u domaćim kinima gledamo u hororu "Ma". U maloj ulozi ravnatela škole, koji u slobodno vrijeme vozi uber, nalazi se i komičar Jason Sudeikis, redateljičin partner u stvarnom životu.

Naslovnica Cinemark