Dalmacija Split

Počeo feragosto

'Ovo ovdje je ludnica! Ovo morate bolje organizirati...'; Split ponovno pod opsadom turista, pogledajte kako je izgledao udarni vikend u gradskoj luci

Danas je za naše susjede feragosto sinonim za spajanje nekoliko praznika, zatvaranja tvrtki, uzimanja godišnjeg odmora i odlaska na more. Za nas, pak, to znači pun "Jadrolinijin" "Marko Polo" i "Snav" dragih nam susjeda koji su došli s nekoliko stotina automobila. Samo "Jadrolinijom" ih je danas rano ujutro došlo malo manje od tisuću, s više od 200 automobila, a danas ih očekuju još toliko. Iz agencije "Snav" djelatnica nam nije imala odobrenje kazati koliko je točno njihovim brodom Talijana stiglo jučer u Split, ali po iskrcaju se moglo zaključiti da se sigurno radilo o stotinama.

Martin Mikuličić, privezivač iz "Legije Quarto", rekao nam je da je ovo prvi veliki val Talijana. Većina ih se iz "Marka Pola" i "Snava" nakon izlaska odmah "smjestila" u red za čekanje za ukrcaj na trajekte za Brač, Korčulu i Vis. Jutros im je bila navala svih turista u luku, kaže Mikuličić, najmanje 150 vozila ostane čekati novi trajekt za Supetar, a i trajekt za Vis se puni bez problema.

– Danas je udaran dan. Ima Talijana, Slovenaca, Čeha, Poljaka, standardno. Talijana je danas došlo poprilično s ova dva broda – veli Mikuličić.

Marco i Claudia iz Bologne u svom kombiju su u Splitu čekali red za povratak u Italiju. Kazali su nam da su prošli Crnu Goru, koja im se najviše svidjela, Bosnu i Hercegovinu i posjetili prijatelje u Srbiji. Vraćaju se svojem domu, a feragosto planiraju proslaviti negdje uz rijeku, gdje nema puno ljudi. Oni su iznimka, kažu nam, jer većina njihovih sunarodnjaka odlazi na plaže.

– Prvo smo išli u Srbiju kod prijatelja, u Hrvatskoj smo pet dana bili u Klisu. Feragosto je među Talijanima tradicija provesti uz more, a mi ćemo vjerojatno na rijeku, daleko od ljudi. Hrvatska mi se sviđa, ali morate malo bolje organizirati ovaj lučki dio. Ovo je ludnica – Marco govori i dodaje da im se više svidjela Crna Gora.

Jedino mjesto u ovom dijelu našeg grada na kojem nije gužva je željeznički kolodvor. Na šalteru za kupnju karata i informacije u redu stoji maksimalno pet ljudi, među njima i Talijani iz Milana Alessandro i Liliana, koji su na željeznički kolodvor utrčali greškom jer su mislili da je tu stajalište autobusa kojim planiraju ići do Trogira.

– U Hrvatskoj smo dva tjedna. Sad idemo za Trogir, sutra do Zadra i tamo ćemo odsjesti četiri dana, nakon toga Bol i Dubrovnik. Dosta nas je iz Italije došlo sad u kolovozu, a mislim da bi za nas dvoje bolje bilo da smo došli malo ranije, kada ima manje ljudi. U Bologni smo natrag za praznik, većina mlađih će ga slavit na partyju na plaži, a mi malo stariji ćemo nešto mirnije pronaći – govore nam Alessandro i Liliana.

Prvim valom Talijana zadovoljni nisu bili dugogodišnji perači prozora u luci. Žale se da nema susjeda baš kao dosadašnjih godina. Navala je već trebala biti, ali je, kažu, nema.

– Ma uvik su bili slabi gosti, ne daju ni da im prozore operemo. A kad dozvole, ne ostave ništa. Uvik su bili slabi, a ove godine ih još ni nema nešto – žale se momci zaduženi za čistoću "šajbi" u luci.

Stali na kraj kaosu

Lučka uprava odlučila je stati na kraj kaosu koji taksisti svakodnevno uzrokuju u gradskoj luci. Preko puta veza 23 i uz samu rampu 23 za njih je osiguran prostor za parkiranje, a Vice Mihanović, ravnatelj Lučke uprave, zadovoljan je uvedenim redom. Sudeći prema današnjem stanju, više nema ludnice oko rampi, a naš dojam je da je i manje taksista. Tek nekoliko smo ih vidjeli parkirane na ovom punktu. Na standardnom stajalištu za taksiste, kod autobusnoga kolodvora, bilo je nešto življe, 15 vozila u koloni, ali žale nam se da posla nema.

– Nema posla, promet je opao za sigurno 40 posto. Nitko više ne ide taksijem. Ne držimo ni visoke cijene, 300-injak kuna za četvero ljudi od kolodvora do aerodroma. Nije to ni skupo, ali slabo, slabo. Razmišljamo o snižavanju cijena, ali čini mi se da ovi gosti na kolodvoru nisu takvi gosti – žali se taksist Josip.

Autobusni kolodvor: ljudi ko u priči

Na splitskom autobusnom kolodovoru standardna ludnica. Ljudi sumanuto vuku kufere po peronima, oni koji čekaju da se ukrcaju na svoj autobus paze da im netko od njih ne prijeđe preko noge, a na šalterima za prodaju karata i informacije djelatnice samo što ne padaju u nesvijest od posla

– Evo vidite kako nam je, ljudi ko u priči. Jedva čekam da mi smjena završi i da dođem kući. Autobusi su svi stalno puni, najviše oni za Zagreb, a potražnja je velika za kartama za linije za Makarsku, Zadar i Dubrovnik. Za međugradske linije još uvijek nije uvedeno pojačanje s dodatnim busevima, ali jesmo pojačali liniju za aerodrom zbog povećanog prometa – kazala nam je ljubazno djelatnica šaltera kroz plastičnu pregradu koja je štiti od svih onih sumanutih turista koji ne razumiju jesu li "došli ili pošli".